måndag 29 mars 2010

Massage och Per Mobergs Biffstek

Måndag, en helt ny vecka. Tyvärr en regnig och mulen Måndag. Jag och älskling trode att vi skulle ligga sjuka i dag då vi var lite halv krassliga i går kväll. Men inte, så skönt! Har varit en lugn och skön Måndag, jag och snäckan har pysslat lite och gjort påskkort tills på Torsdag när snäckan ska gå påskkäring. I eftermiddags har jag varit på helkroppsmaggage i en hel timme. Det var jätte skönt och välbehövligt. Så skönt att unna sig själv lite mammalyx! I kväll när snäckan somnat lagade jag Per Morbergs biffstek med smörslungad lök till mej och älsklingen. Och till efterrätt blev det kladdkaka med grädde och hallon, min älsklingsefterrätt. Mums!
Ha en bra dag vänner!





Per Morbergs biffstek med smörslungad lök


Antal portioner: 4
Ingredienser:
4 skivor (à 180 g) hängmörad utskuren biff
6–8 gula lökar
100 g smör
1 msk råsocker
2 dl kalvfond
salt och nymalen peppar
½ dl hackad persilja till garnering


Gör så här:
1. Skala och skiva löken. Stek den på medelvärme i hälften av smöret och tillsätt sockret.

2. Slå över fonden när löken är mjuk och har fått fin färg. Låt koka ihop till en mustig steksky. Smaka av med salt och peppar.

3. Banka ut biffarna något med en köttklubba eller liknande till 1 cm tjocklek. Salta och peppra biffarna.

4. Stek dem sedan i resten av smöret i en stekpanna på hög värme, 2–3 minuter på varje sida (biffarna ska vara rosa inuti).

5. Häll skyn över biffarna, lägg på den stekta löken och strö över hackad persilja. Serveras med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar