lördag 5 februari 2011

Öroninflammation


Hej kära bloggvänner!

Var ett tag sedan nu, hoppas allt är bra med er alla.
Här hemma är det sjukstuga igen.
Eller igen och igen vår lilla snäcka har varit förkyld till och från nu i över tre veckor + att hon i veckan blivit sämre med hosta och väldigt ledsen ofta, vilket hon inte brukar vara.
Åkte till vc i byn i fredags där dom sa att det inte alls är ovanligt att små barn är förkylda i flera veckor och hostan som kommit nu såg han inte heller som något problem.
Ge henne lite hostmedicin så blir det bra fick jag till svar.
Inte heller att hon var jätte svullen och röd i sina små öron!
Jag undrar nu efteråt om vi verkligen var hos en läkare!?
Under natten till lördagen sov stackars snäckan 20 min itaget.
Antingen vaknade hon av hostan, ont i sina små öron eller att hon var täppt i näsan.
06.15 vaknade jag av ett gallskrik, stackars lilla snäckan bara hostade och hostade och sa aj aj aj.
Ringde och fick komma in till Ljungby Las direkt då jag berättade allt + att snäckan nu hade fått feber.
Från att vi gick in på las till att vi gick ut var nog bara 20 min.
Det kallar jag bra service!
Läkaren såg direkt att det var öroninflammation så svullen som hon var i öronen + att i det ena örat så var trumhinnan väldigt röd.
Inte konstigt att vår lilla älskling inte sovit i natt och var så ledsen..
Blir så sur och arg på läkaren här i byn.
Vi ger inte pencillin i onödan när öroninflammation läker ut av sig själv ibland fick jag som svar.
Om det nu är öroninflammation hon har över huvud taget sa han.
Läkaren på las sa att det absolut var öroninflammation och att öroninflammation bara läker ut av sig själv när det är en mild variant.
Vilket inte snäckan hade!

Nu hoppas vi på det bästa att snäckan snart är pigg och glad igen och att pencillinkuren hjälper!
Ha en härlig helg vänner!


2 kommentarer:

  1. Hej! Du är inte ensam om har varit med om detta, en kompis till mej råkade också ut för det.. Hon var på vc på fredagen och under helgen "sprack" örat på sonen så då åkte hon till hälsoringen på måndagen och dom såg ju direkt vad som vad fel och tyckte det var konstigt att dom inte hade sett det på VC.. Vet inte om man verkligen ska lite på dom på VC längre, verkar ju som om dom inte kan någonting. När jag var nere med Nova för 2 veckor sen så fick vi sitta i vänt rummet i över 1 timme, sen när vi fick komma in så tittade hon knappt henne i halsen och sa bara att det såg fint ut.. men stackarn hostade ju tills hon spydde flera gånger.. dom sa bara att vi skulle fortsätta med mollipect, men sen fick jag "låna" Cocilliana av en kompis och hostan försvann på 1 dag!! Hopppas din prinsessa blir bättre snart!! Kramar från Eneryda

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Kul att du tittar in :)
    Hoppas allt är bra med familjen och att Nova är bättre med sin hosta nu!
    Dom kollade faktiskt på Tilda och tog prover, men tyckte att vi skulle vänta och se om det blir värre innan dom sätter in pencillin då dom inte gör det i onödan. Men jag tycker att det var dåligt av dom för dom visste ju att det var fredag och om det skulle bli värre så var det las som gällde eller att vänta tills på måndag och komma tillbaka, och då kade säkerligen Tildas trumhinna med spruckigt.
    Jag kan inte förstå att man kan göra så mot så små barn. Dom kan ju inte ens säga till om det har blivit värre eller inte..
    Är väldigt besviken och sur på läkaren på vc då jag inte tycker att han skötte detta som han skulle. Det enda han gjorde var också att skriva ut mollipect för snäckans hosta.
    Men den hjälper ju alldrig!
    Har fått den utskriven till henne innan när hon haft hosta men jag hade lika gärna kunnat ge henne vatten.
    Förstår inte vadför man alltid får just den hostmedicinen utskriven, det måste ju finnas en annan som är lite bättre.
    Har hört av så många andra föräldrar att dom inte heller tycker att den hjälper på deras barn.
    Vi märker redan förbättring på snäckan sedan vi fick pencillin till henne. Så förhoppningsvis är det påväg åt rätt håll nu.
    Ha det bra!
    Många kramar

    SvaraRadera